24.11.13

Το δικό μας ρακοκάζανο...

Δεν ξέρω αν έχετε ακούσει για τα ρακοκάζανα.
Εδώ στην Κρήτη κάνουμε κάθε χρόνο για να βγάλουμε το ρακί της χρονιάς.
Όπως και πέρισυ έτσι και φέτος, είχαμε το δικό μας ρακοκάζανο.
Να σας πω όμως δυο λογάκια για το καζάνι και παράλληλα να σας δείξω φωτογραφίες από τη διαδικασία και το φαγοπότι. Γιατί ρακοκάζανο χωρίς φαγητό και ποτό δε γίνεται!

Τα ρακοκάζανα ξεκινάνε συνήθως από τέλη Οκτώβρη μέχρι και Δεκέμβριο συνήθως, πριν το μάζεμα των ελιών.
Το καζάνι αποτελείται από 3 μέρη, το τσουκάλι όπου μέσα βράζουν τα στράφυλλα, το καπάκι του και ένα σωλήνα που μεταφέρεται ο ατμός. Το τσουκάλι ποικίλει σε μέγεθος. Βράζει σε φωτιά από ξύλα και η απόσταξη γίνεται σε ένα τσίγκινο κατσαρόλι (θα δείτε σχετικές φωτογραφίες).
Αρχικά ανάβει η φωτιά, γεμίζει το τσουκάλι με τα στράφυλλα, κλείνεται καλά με το καπάκι και ο ατμός περνάει από το σωλήνα και γίνεται η απόσταξη της ρακής.

Τι είναι τα στράφυλλα...
Είναι τα πατημένα σταφύλια που έχουν τοποθετηθεί σε βαρέλια πλαστικά για 40 περίπου ημέρες μέχρι να γίνει η ζύμωση ώστε να είναι έτοιμα για την απόσταξη.






















Αφού έχουν ανάψει τα ξύλα για να αρχίσει η βράση, τοποθετούνται τα στράφυλλα μέσα στο τσουκάλι...





















Η φωτιά πρέπει να είναι ούτε πολύ δυνατή για να μην καούν τα στράφυλλα, ούτε πολύ σιγανή.
Με τη βράση, ο ατμός που περνάει στο σωλήνα υγροποιείται και η πρωτόρακη πέφτει σταγόνα-σταγόνα... Συνήθως η ρακή βγαίνει στους 18 βαθμούς, μετά από μέτρηση με ειδικό θερμόμετρο. Να επισημάνω πως η πρωτόρακη δεν πίνεται απευθείας γιατί σε "στέλνει"!!! Στα καζάνια πίνουμε συνήθως την περσινή ρακή.





















Ακόμα μερικές φωτογραφίες από το χώρο για να δείτε και το στημένο καζάνι...
Απο δώ μέσα περνάει για να πέσει στο κατσαρόλι...



















Να σας δείξω και μερικά βότανα που είναι κρεμασμένα στο χώρο για αποξήρανση...





















Και μερικές φωτό από το τραπέζι με τη ρακή και τα ορεκτικά (πατάτες οφτές, ραπανάκι, λάχανο, ελιές, λουκάνικο, κάπαρη και πολλά πολλά ακόμη), πριν το κυρίως φαγητό (μπριζολάκια στα κάρβουνα!!!)...






















Αυτό ήταν το δικό μας ρακοκάζανο με γύρω στα 15 άτομα καλεσμένους. Το χαρήκαμε πολύ όπως πάντα -φάγαμε μέχρι σκασμού, ήπιαμε άφθονη ρακή και κρασί, συζητήσαμε...

Να ευχηθώ καλά ρακοκάζανα!
Δε λέω και του χρόνου, γιατί μπορεί και να ξαναπάμε!!!

Αλήθεια, εσείς έχετε πάει ποτέ σε ρακοκάζανο?


43 σχόλια:

  1. ποοοοοοοοοοοοοοοοοοοοοοο ζηλεύωωωωωωωωωωωωωωωωωωωω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. α να σε καλέσω τότε στο επόμενο!!! χεχε.. :) θα 'ρθεις????????

      Διαγραφή
  2. Μα να μην μένουμε κοντά να ήμουν και εγώ μέρος αυτής της σούπερ ρακοκαζανοεμπειρίας!!!
    Και του χρόνου λοιπόν Ευάκι μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ε μα είδες τώρα???? βγάλε από τώρα εισιτήρια γαι του χρόνου!! χι χι! θα σε περιμένω!! ευχαριστώ Δημητρούλα μου!! :)

      Διαγραφή
  3. χμμμμ Ευάκι, αν και πολύ ενδιαφέρουσα η επεξεργασία και παραγωγη της ρακής μέσα στα ρακοκάζανα... εγώ είμαι περισσότερο της κατανάλωσης!χαχαχα! έβαλες και τις λιχουδιές εκεί φάτσα κάρτα και μας αποτελείωσες... Ξέρεις τι μου έμεινε από όλο αυτό ε...Οι εικόνες σου. Μας έφερες την Κρήτη μέσα στο σπίτι μας! Φιλιά!

    Υ.Γ Πιες και για μένα τίποτα ε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ πολύ Μάκη μου! Κι εγώ για την κατανάλωση πάω (φαγητού και ποτού!). χαχαχαχα... Πάντα μέσα είμαι σε αυτά -μη μου πεις για ποτό ή φαγητό, τρέχω! :) Οι φωτογραφίες είναι από το κινητό μου, αν και δεν είναι πολύ καλές σε ανάλυση, πιστεύω πως μεταφέρουν το γεγονός επάξια. Όπως είδες από το κυρίως φαγητό δεν πρόλαβα να βγάλω τίποτα μιας και έπεσα με τα μούτρα όπως πάντα!! Στην υγειά μας (βρε παιδί)!!! Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  4. Πολύ ενδιαφέρον! Δεν είχα ιδέα! Καλοπιοτο λοιπόν και με ρέγουλα! Καλώς σε βρήκα :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα ξέρεις!! :) χι χι.. Σ'ευχαριστώ πολύ!!! Καλά λες, θέλει ρέγουλα!! :)Καλώς ήρθες! :)

      Διαγραφή
  5. Ναι ναι, κανουμε κι εμεις στο χωριο μου, μονο που το λεμε τσιπουρο! Μιαμ μιαμ, τα φαγητα της μαμας μου σκεφτομαι τωρα! Και λιγο τσιπουρακι δε θα με χαλαγε! Ωχ τι μας εκανες με τη σουπερ αναρτηση! :)

    Ασχετο: Οπως εμαθα προσφατα, εδω το λενε moonshine κ φτιαχνεται κυριως απο καλαμποκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ναι, έχουν διαφορά στην απόσταξη! το ρακί είναι μονής απόσταξης! :) χαχα, ποτό και φαγητό σόύπερ!!! :) ωχ σοβαρά??? έχεις δοκιμάσει? πολύ θα θελα να το δοκιμάσω

      Διαγραφή
    2. Οχι δε δοκιμασα! Οταν μας δοθηκε η ευκαιρια να αγορασουμε, επρεπε να παμε σε ενα μαγαζι που πουλαει μονο αλκοολ και ηταν αρκετα μακρια μπλα μπλα κ το αφησαμε! Την επομενη φορα! :) Αν κ δεν εμπιστευομαι πολυ!

      Διαγραφή
    3. Λες να είναι μούφα? Πάρε το πιο μικρό μπουκαλάκι έτσι για να τεστάρεις! Είμαι πολύ περίεργη!! :) φιλάκια

      Διαγραφή
  6. Πρώτη φορά βλέπω!!! Πολύ ενδιαφέρον!!!Μυρίζει Κρήτη το post!!!! ;o))XXX

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ευχαριστώ Ελενάκι μου!!! :) είναι ολόκληρη ιεροτελεστία!

      Διαγραφή
  7. Θέλω κι εγώ να έρθω την επόμενη φορά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. καλοδεχούμενη!! θα χαρώ να χουμε στην παρέα μια koueen!!!! :)

      Διαγραφή
  8. Εβονίτα μου καλόπιοτη η ρακή σας. Και του χρόνου!!!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Λατρευω Ρακη!!!! Ζηλεψα με τις εικονες σου! Δεν εχει τυχει ποτε να βρεθω αλλα θα μ´αρεσε πολυ! Φαινεται οτι περασατε υπεροχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαίρομαι πολύ που σου αρέσει!! είσαι δικιά μας άρα (δεν εννοώ οπωσδήποτε Κρητικιά, αλλά πότισσα!!!χιχι!!! :) να κανονίσουμε μπλογκοπαρεάκι αν είναι!!! χεχε.. όταν έχει φαγητό και ποτό σούπερ είναι!!! ξεχνάς τα πάντα!! :)

      Διαγραφή
  10. Ω ρέ γλέντια!!!!Ρακόμελο έχω δοκιμάσει!!!Ποιό πολύ είμαι fan τού ούζου Εύη μου!!!
    Πάντα τέτοια!!!Καλή εβδομάδα!!!Φιλάκια!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. και το ρακόμελο είναι τέλειο!! το χειμώνα φτιάχνω, ζεστό ζεστό, μούρλια!!! και γω τρελαίνομαι για ουζάκι!!! φιλάκια πολλά!! καλή εβδομάδα Ντίμη μου!

      Διαγραφή
  11. Αυτά είναι! Εμείς βγάζουμε τσίπουρα με παρόμοιο τρόπο! Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χε χε!! είναι ωραίο και το τσιπουράκι!! :) καλή εβδομάδα Μάρω μου! φιλάκια

      Διαγραφή
  12. Τί ξενέρωτη που είμαι, τελικά! Δεν πίνω, βρε κούκλα!!
    (Τα μεζεδάκι μου τα θέλω όμως!!! Α, να εξηγούμαστε!!!)
    ;-)
    ΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχχα.. αμάν κι εσύ!!!! ωραία να ρθεις για το μεζέ!!! ούτε κρασάκι?????

      Διαγραφή
  13. Ξαναήρθα! Ήρθα να πάρω μία δόση διαδικτυακής ρακής και να σε προσκαλέσω! Πέρνα από το μπλογκ μου όταν μπορέσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Α, δεν το είχα ξανακούσει!!!
    Να περνάς καλά, Ευάκι!! Πιές και κανένα ποτηράκι (ή και 2, μπορεί και 3...) για μάς!! Φιλάκια και καλή εβδομάδα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ω μα ναι!!! ρακοκάζανο ολέ!! :) ευχαριστώ Πεπούλα μου!!! με τα χαράς!!!! στην υγειά μας!!!! χεχε.. φιλάκια πολλά, καλή εβδομάδα και σε σένα!

      Διαγραφή
  15. καλά ρακοκάζανα!!!! να πω κι εγώ..
    δεν έχω πάει σε κάτι τέτοιο... αλλά μου φαίνεται θα μεθύσω..χικ..με τόση ρακη!!! χαχαχα.. χικ χικ...
    γεια σου , καλή μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αχ σ'ευχαριστούμε πολύ Παρασκευή μου!!! οι περισσότεροι γκολ γίνονται αν δε σταματήσουν να πίνουν!! χεχε!! καλό βράδυ!!! :)

      Διαγραφή
  16. Εδώ και χρόνια το κυνηγάω διακαώς να βρεθώ σε ρακοκάζανο και όλο κάτι συμβαίνει και δεν το καταφέρνω... Ευχαριστώ που με πήρες μαζί σου! Είχα απορίες σχετικά με τη διαδικασία...
    Έχω παραγγείλει στην κουνιάδα μου, που φέτος βρίσκεται στα μέρη σας, να μου φέρει τα Χριστούγεννα ρακή. Σκοπεύω να φτιάξω ρακόμελο!!
    Φιλάκια πολλά και του χρόνου πάλι με υγεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελπίζω να λύθηκαν, αλλά και πάλι ότι θες, φυσικά και με ρωτάς!!!! χεχε.. :) Ναι!!! αγαπώ ρακόμελο!!!!! ελπίζω να έχεις καλό μέλι όμως!!!! παίζει μεγάλο ρόλο να ξέρεις, όπως και η καλή ρακή! Φιλάκια πολλά!!! Ευχαριστούμε πολύ!!!

      Διαγραφή
  17. Φοβερό;;; Ήξερα πως κάνετε αυτή την διαδικασία αλλά δεν γνώριζα καθόλου ούτε πως λέγεται, ούτε πως ακριβώς γίνεται. Πρέπει να περνάτε πολύ όμορφα πάντως!
    Πολύ όμορφη ανάρτηση! Μπράβο Ευάκι μου!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χε χε, τώρα όμως ξέρεις!!! :) ναι, είναι πολύ ωραία κατάσταση!!!! σ'ευχαριστώ πολύ πολύ Κατερινάκι μου!! Φιλάκια πολλά!!

      Διαγραφή
  18. Αν και Κρητικιά την ρακί δεν μπορώ να την πιω βρε παιδι μου....Αλλά τα μεζεδάκια θα τα τιμούσα!!!φιλακια Ευάκι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αααα απαγορεύεται Κρητικιά και να μη μπορεί να πιει ρακί!!! χαχαχα, πλάκα κάνω! και η αδέρφη μου επίσης δε μπορεί, αν και πιστεύω είναι συνήθεια. φιλάκια πολλά!! :)

      Διαγραφή

keep life simple...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...