26.6.16

αμπελοφυλλο-συνταγή...

Εδώ και πολύ καιρό, θέλω να ανεβάσω μια συνταγή μαγειρικής (ως λάτρης του καλού φαγητού), αλλά κάποια απρόοπτα (ευχάριστα) και κάποιες νέες ασχολίες (π.χ. crocheting) με άφησαν πίσω!

Η συνταγή νοστιμότατη, αλλά αρκετά μπελαλίδικη..
Ντολμαδάκια παραδοσιακά, με μια δόση Κρητικής νότας.

Δεν ξέρω πώς αγαπάτε εσείς τα ντολμαδάκια, αλλά εγώ τα φτιάχνω χωρίς κιμά και χωρίς μπαχάρια ή αρωματικά βότανα.
Οι φωτογραφίες δεν είναι και πολλές μιας και κάθε που έπρεπε να φωτογραφίζω, έπρεπε αμέσως να σαπουνίζω χέρια κλπ...

Το μόνο που δε μπορώ να σας γράψω, είναι οι ακριβείς ποσότητες μιας και αυτά γίνονται με το μάτι (κατ' εμέ) και ανάλογα τα φύλλα που διαθέτετε.

Ας ξεκινήσουμε με τη διαδικασία.

Αρχικά, πλένουμε τα αμπελόφυλλα προσεκτικά και τα τοποθετούμε σε ένα λεκανάκι, κόβοντας τα κοτσανάκια.
Γεμίζουμε μια κατσαρόλα με νερό και ρίχνουμε λίγα λίγα τα αμπελόφυλλα ίσα να ζεματιστούν.
Δηλαδή από το βαθύ λαχανί χρώμα τους, να αποκτήσουν ένα λαχανοκίτρινο. 
Μπορείτε πχ να βουτάτε στο ζεματιστό νερό 10-10 και να βγάζετε.



Πιάνετε με σουρωτή κουτάλα τα αμπελόφυλλα και τα τοποθετείτε σε ένα σουρωτήρι.
Τα αφήνετε να κρυώσουν λιγάκι ώστε να μπορέσετε να τα ξεχωρίσετε ένα ένα και να τα στρώσετε γύρω από το λεκανάκι που έχετε ετοιμάσει τη γέμιση.


Πάμε τώρα για τη γέμιση.
Στη γέμιση θα βάλουμε ό,τι συνήθως βάζουμε και στα γεμιστά. 
Όλα τριμμένα στο μπλέντερ. 
Θα χρειαστούμε κολοκύθι, μελιτζάνα, καρότο, μαϊντανό, αγκινάρα, ντομάτα, φρέσκο κρεμμυδάκι, ελαιόλαδο, αλάτι, πιπέρι, λίγο ρίγανη, και ρύζι για γεμιστά.

Προσοχή: στην ποσότητα ρυζιού που θα ρίξουμε, γιατί στο βράσιμο το ρύζι φουσκώνει και δε θέλουμε να γευόμαστε ρύζι! Πιστεύω στις εικόνες φαίνεται η αναλογία καλά.

Μόλις ολοκληρώσουμε τη γέμιση, πιάνουμε ένα ένα το αμπελόφυλλό μας και το βάζουμε στην παλάμη για να προσθέσουμε τη γέμιση. Το φύλλο να είναι γυρισμένο ώστε να βλέπουμε τα νεύρα του. Με ένα κουταλάκι μικρό, βάζουμε στη μέση λίγη γέμιση.
Ρολάρουμε λίγο για να συγκρατηθεί η γέμιση και ξεκινάμε τυλίγοντας τη δεξιά πλευρά προς τα μέσα, ρολάρουμε και πιάνουμε λίγο από την αριστερή προς τα μέσα και τέλος ρολάρουμε για να ολοκληρωθεί το τύλιγμα.
Όσο μπορούμε, σφίγγουμε στο ρολάρισμα τη γέμιση, ώστε να δέσει καλά και να μη μας διαλυθεί.

Στην κατσαρόλα μας, έχουμε στρώσει στον πάτο αμπελόφυλλα και ραντίζουμε με λίγο ελαιόλαδο.
Τοποθετούμε τα ντολμαδάκια μας το ένα δίπλα στο άλλο σε σχήμα "σαλιγκάρι".
Όπως θα δείτε στη φωτό, εγώ έχω γεμίσει και μερικούς ανθούς από κολοκύθι που συνηθίζουμε στην Κρήτη. Η διαφορά με τους ανθούς είναι ότι δεν τους ζεματίζουμε όπως τα αμπελόφυλλα.



















Στίβουμε χυμό από 1-2 λεμόνια και προσθέτουμε από πάνω μαζί με λίγο ελαιόλαδο.



















Προσθέτουμε μια στρώση αμπελόφυλλα και σκεπάζουμε με ένα πιάτο την κατσαρόλα, ώστε να μείνουν στη θέση τους κατά το βράσιμο.
Προσθέτουμε λίγο χλιαρό νεράκι ίσα να σκεπαστούν.



















Βράζουμε στην κατσαρόλα για περίπου 30 λεπτά σε μέτρια φωτιά (ελέγχουμε πρώτα δοκιμάζοντας αν έχει ψηθεί το ρύζι και έπειτα κλείνουμε τη φωτιά).

Τα ντολμαδάκια μας είναι έτοιμα για σερβίρισμα!



















Καλή απόλαυση!!!


33 σχόλια:

  1. Φτιάχνω κ γω ντολμαδακια αν και όντως μπελαλίδικα είναι κάτι σαν ψυχοθεραπεία. Την συνταγή με τόσα λαχανικά δεν την γνώριζα, θα την δοκιμάσω χωρίς την αγκινάρα. Να έχεις μια όμορφη Κυριακή!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι πολύ ωραίος μεζές θεωρώ!! Δοκίμασέ τη και πες μου εντυπώσεις..Η αλήθεια είναι πως η αγκινάρα κάνει τη διαφορά, αν όμως είσαι αλλεργική, δεν το συζητώ!! Καλή Κυριακή, φιλάκια!

      Διαγραφή
  2. Ε, πώς φαίνεται το κορίτσι για σπίτι!!!
    Και πλέξιμο και ντολμαδάκια!!! Αυτά είναι!!!
    ;-) χχαχχα!
    'Γεια στα χέρια σου, Εβονιτουλίνι μου!
    Πάντα ευχάριστα να είναι τα απρόοπτα, ομορφιά μου!
    ΣΣΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ άπειρα! Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχα.. ώρες ώρες νομίζω πως είμαι η γιαγιά μου με κάποιες ασχολίες, αλλά το προσπερνώ! Χαχα.. Ευχαριστώ Χουανιτάκι μου!! Φιλάκια πολλά πολλά, να έχεις μια όμορφη Κυριακή!

      Διαγραφή
  3. πο πο τί μας κάνεις και πειναγα τώρα!! Φανταστική συνταγή!!! μπραβο φίλη μου!! καλη σου μερα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είσαι δικιά μου εσύ...χωρίς κιμά και χωρίς μπαχάρια, τι ωραία θα μου κάνεις το τραπέζι!
    Φαίνονται πεντανόστιμα!!
    Επίσης να πω εδώ πως δε θέλω με τίποτα τον κιμά και στα γεμιστά, όπως και τα μπαχάρια...γιατί να αλλοιώνεις μια όμορφη συνταγή βάζοντας κι εκεί κρέας, ή σκεπάζοντας τις γεύσεις?
    Φιλιά πολλά κι ευχαριστούμε για τη συνταγή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πες τα Μαρία!!! Εννοείται πως και τα γεμιστά γίνονται χωρίς κιμά και μπαχάρια!!! Όταν οι πρώτες ύλες είναι καλές άλλωστε, ποιος ο λόγος να αλλοιώσεις τη γεύση!! Θα σε καλέσω μια μέρα, έτσι όπως τα λες, πρέπει να έχουμε ίδιο γούστο στα φαγητά!! Φιλάκια!!

      Διαγραφή
  5. Δεν εχω ξαναδοκιμάσει με τόσα λαχανικά θα ηταν πολυ ωραία ιδεα. Λιγο μπελαλιδικο φαγητο αλλά γι αυτο και νοστιμο. Πολλα φιλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πραγματικά, αξίζει.,,σε αποζημιώνει το αποτέλεσμα! Φιλάκια πολλά!!

      Διαγραφή
  6. Φαίνονται νοστιμότατα! Κι εγώ δεν βάζω κιμά. Ούτε και στα γεμιστά. Αλλά δεν βάζω και τόσα λαχανικά.Θα το δοκιμάσω όμως γιατί στα γεμιστά που βάζω τα λαχανικά αυτά πολτοποιημένα, μ'αρέσει η γεύση. Άρα και τα ντολμαδάκια σου θα είναι υπέροχα.
    Να σαι καλά
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ στα γεμιστά τρίβω και πατάτα αλλά και πιπεριά στη γέμιση! Δοκίμασε το εφόσον σου αρέσουν τα λαχανικά, θα το βρεις ενδιαφέρον πιστεύω!! Φιλάκια

      Διαγραφή
  7. ουαου!
    μου αρεσουν τα ντολμαδακια.
    επισης μου αρεσουν και τα λουλουδια απο κολοκυθι που γεμιζουν με ρυζι αλλα πρεπει να τα μαζεψεις πρωι γιατι μετα κλεινουν.
    μια χαρα τη βρισκω την συνταγη σου
    μου φαινονται ακρως επιτυχημενα

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα να έχουμε.
    φιλια πολλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, έτσι είναι!! Όσο πιο φρέσκοι οι ανθοί τόσο καλύτερα! Σε ευχαριστώ πολύ Κική μου, φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  8. Φαίνονται πολύ νόστιμα!
    Μου αρέσει πολύ να τα τρώω, αλλά να τα φτιάξω...είμαι τεμπέλα!
    Πολλά φιλιά Εβονιτάκι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι πως δεν τα φτιάχνεις και κάθε μέρα γιατί είναι χρονοβόρα διαδικασία, αλλά τα άτιμα είναι πολύ νόστιμα!! Φιλάκια πολλά Ντεμούλα μου

      Διαγραφή
  9. Ντολμαδακια δεν τρωω αλλα τουλαχιστον δεν βαζεις κιμα. Ιεροσυλοι οσοι βαζουν κιμα σε ντολμαδακια και γεμιστα... ο κιμας ειναι για τα μπιφτεκια και τους κΙΟφτεδες! :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πές τα Μανόλο! Είναι δυνατόν να μην τρως ντολμαδάκια όμως;;

      Διαγραφή
  10. Πότε θα μας κάνεις το τραπέζι Evonita? χαχα Πάνω και εγώ είμαι team #όχικιμάς στα ντολμαδάκια. Είμαστε πολλοί και είμαστε παντού!
    Σου στέλνω φιλάκι γλυκό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρινάκι, θα σε καλέσω μαζί με τη Μαρία!!! Γιατί είμαστε παντού!!! Πολύ καλό το #όχικιμάς team!! Χαχχα..φιλάκια!!

      Διαγραφή
  11. Τα ντολμαδάκια ειδικά τα χωρίς κρέας είναι απ΄τ' αγαπημένα μου φαγητά και λόγω χορτοφαγίας... μόνο που παρόλο που έχω τεράστιο αμπέλι στο κτήμα μου δεν τα φτιάχνω πια, λόγω μεγάλης βαρεμάρας, αλλά κάνω κάτι άλλο, ετοιμάζω τη γέμιση και στο τέλος ψιλοκόβω τ' αμπελόφυλλα, (χωρίς να τα βράσω), τα βάζω μέσα και τα μαγειρεύω όλα μαζί... η γεύση είναι ίδια, μόνο που η εμφάνιση είναι χάλια! χαχαχα! ;-)
    Πάντως μπράβο για την υπομονή σου!
    ΑΦιλάκια με πολλά πολλά τεμπέλικα χαμόγελα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τότε μαγισσούλα θα με προμηθεύεις εσύ φύλλα και γω θα τα κάνω ντολμαδάκια και αν βγαίνουν πολλά, θα τα μοιράζω κιόλας!! Χαχαχα.. ενδιαφέρουσα πρόταση, ντολμαδάκια αλά μαγισσούλα!!! Ευχαριστώ πολύ, φιλάκια πολλά!!

      Διαγραφή
  12. Αγαπώ ντολμαδάκια!!! Μπορεί να παίρνουν ώρα να τα προετοιμάσεις αλλά τα αγαπώ. Δεν έχω δοκιμάσει όμως την δική σου εκδοχή. Τα φτιάχνω πάντα με ρύζι και κιμά. Καιρός να δοκιμάσω κάτι διαφορετικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι καταπληκτικός μεζές! Έτσι όπως το λες! Ναι, δοκίμασέ τα, θα χαρώ! Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
  13. Wow delicious!!!!
    Have a good week, doll!!! my g+ for your post!!!:)))

    Besos, desde España, Marcela♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ααααα, πρέπει να είναι πολύ ιδιαίτερα τα ντολμαδάκια σου Εύη!! Φαίνονται πεντανόστιμα!! Θα τα φτιάξω οπωσδήποτε!
    ΦΙλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ααααα, πρέπει να είναι πολύ ιδιαίτερα τα ντολμαδάκια σου Εύη!! Φαίνονται πεντανόστιμα!! Θα τα φτιάξω οπωσδήποτε!
    ΦΙλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, Κική μου να τα φτιάξεις και να μου πεις εντυπώσεις! Σε ευχαριστώ πολύ, φιλάκια!!

      Διαγραφή
  16. εβονίταμου, αστέρι και στα ντολμαδάκια;...μπραβο!!
    κι εμείς χωρίς κυμά τα κάνουμε!!!... μάκια πολλα!!!!!!!!!!!!!1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ τόσο πολύ Λαμπρινή!! Καλημέρα, φιλιά!!! :)

      Διαγραφή
  17. Πεθαινω για δαυτα!

    http://beautyfollower.blogspot.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή

keep life simple...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...